24.02.2016 Artykuły

Edukacja językowa dzieci - kiedy zacząć?

Wiele osób posiadających dzieci chciałoby, aby ich pociechy poznały biegle jakiś język obcy poza ich językiem ojczystym. Szczęście mają ci rodzice, którzy są dwóch różnych narodowości i mogą od samego początku mówić do niego w swoich językach. Wówczas szansa na to, że ich dziecko będzie dwujęzyczne rośnie. Co jednak zrobić w sytuacji gdy oboje rodzice są jednej narodowości? Nauczenie dziecka języka obcego, w sposób aby biegle się nim posługiwało, wcale nie jest niemożliwe, choć wymaga dość sporego nakładu pracy i zaangażowania. 

Istnieje kilka ważnych spraw, o których należy pamiętać w edukacji językowej dzieci.


Mózg lubi przyjemności

Po pierwsze nauka musi dziecku kojarzyć się z przyjemnością, a nie z przymusem. Jeśli będziemy je zmuszać do uczenia się słówek na pamięć to prawdopodobnie szybko się zniechęci i nie będzie chciało kontynuować nauki. Badania naukowe potwierdzają, iż chętniej uczymy się tego, co sprawia nam przyjemność. Szybciej wtedy zapamiętujemy, ponieważ nasz mózg kojarzy tę czynność z czymś przyjemnym. Szybciej wtedy również widać efekty, a to z kolei pociąga za sobą  satysfakcję i chęć dalszej nauki, ponieważ odczuwamy wtedy realną korzyść z nauki. 


Kiedy zacząć?

Im wcześniej zaczniemy oswajać dziecko z brzmieniem obcej mowy, tym większa szansa, że jego mózg przyzwyczai się do brzmienia tego języka tak jak do języka ojczystego. Wówczas słuchanie rozmów w dwóch różnych językach nie będzie sprawiało odczucia dyskomfortu, a nawet będzie bardzo naturalne. Mózg człowieka bowiem bardzo szybko adaptuje się do nowych sytuacji, a im młodszy wiek tym szybciej.


Nauka to zabawa

Jak już wspomnieliśmy nauka musi kojarzyć się z  przyjemnością czyli z zabawą. Na szczęście w dzisiejszych czasach dotarcie do materiałów edukacyjnych dla dzieci nie stanowi już większego problemu. Jest bardzo wiele gier językowych, piosenek, rymowanek, kolorowanek, które w doskonały sposób kształtują u dziecka inteligencję językową rozwijając 4 podstawowe sprawności językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Na dobór odpowiednich materiałów edukacyjnych ma oczywiście wpływ wiek dziecka. Najważniejsze na podstawowym etapie jest oswajanie dziecka z melodią innego języka, dlatego należy jak najwięcej czasu poświęcać na mówienie do niego w innym języku czy odtwarzanie piosenek i bajek zagranicznych.
    
Na późniejszym etapie rozwoju wskazane jest, aby dziecko doskonaliło znajomość języka uczęszczając na zajęcia w szkole, aby wchodzić w interakcje z innymi uczniami. Można również zapisać dziecko na lekcje dodatkowe  w szkole językowej, które bardziej usystematyzują zdobytą wiedzę i rozwiną kompetencje językowe

Jak widać istnieje wiele sposobów, na obudzenie i rozwijanie w dziecku ciekawości językowej. Konieczne są jedynie chęci i systematyczność.